RCA/CASCO

1. Verificare existenta RCA

Verifica in baza CEDAM existenta si valabilitatea asigurarii tale RCA!

Daca a expirat... contacteaza-ma... vei fi incantat de oferta pe care ti-o voi face... gratuit 

Date de contact:
Tania Andrei

Broker Coordonator
Tel:0726124878 / 0746023106 / 0767561700
e-mail: andreitania@gmail.com

Ai Inspectia Tehnica Periodica (ITP) valabila?       Verifica in baza de date RAR!

2. Stiti care sunt riscurile asigurate de RCA?
Iata o selectie din Norma RCA/2011


Art. 26. -  Asigurătorul RCA are obligat ia de a despăgubi partea prejudiciată
pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului
asigurat, potrivit preten iilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice
mijloc de probă. Fără a se depăsi limitele de despăgubire prevăzute în contractul de
asigurare RCA, în condi iile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de
valabilitate a poli ei de asigurare RCA, se acordă despăgubiri în formă bănească
pentru:
a) vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter
patrimonial;
b) pagube materiale;
c) pagube reprezentând consecin a lipsei de folosin ă a vehiculului avariat;
d) cheltuieli de judecată efectuate de către persoana prejudiciată.
(2) Indiferent de locul în care s-a produs accidentul de vehicul - pe drumuri
publice, pe drumuri care nu sunt deschise circula iei publice, în incinte si în orice alte
locuri, atât în timpul deplasării, cât si în timpul sta ionării vehiculului asigurat,
asigurătorul RCA acordă despăgubiri până la limita de despăgubire prevăzută în poli a
de asigurare RCA pentru:
1. prejudiciul produs de dispozitivele sau instala iile cu care a fost echipat
vehiculul, inclusiv pentru prejudiciul produs din cauza desprinderii accidentale a
remorcii, semiremorcii ori a atasului tractat de vehicul;
2. prejudiciul produs din culpa conducătorului vehiculului asigurat, inclusiv în
cazurile în care la data accidentului conducătorul vehiculului:
- a condus vehiculul fără consim ământul explicit sau implicit al asiguratului;
- nu este titularul unui permis care să îi dea dreptul să conducă vehiculul
respectiv;
- nu a respectat obliga iile legale de ordin tehnic cu privire la starea si siguran a
vehiculului respectiv;
3. prejudiciul produs prin fapta lucrului, când prejudiciul îsi are cauza în
însusirile, ac iunea sau inac iunea vehiculului, prin intermediul altui lucru antrenat de
deplasarea vehiculului, prin scurgerea, risipirea ori căderea accidentală a substan elor,
materialelor sau a obiectelor transportate;
4. cazul în care persoanele care solicită despăgubiri pentru vătămări corporale
sunt membri ai familiei asiguratului, conducătorului auto sau ai oricărei altei persoane a
cărei răspundere civilă este angajată într-un accident de vehicul;
5. prejudiciile provocate ter ilor, drept consecin ă a deschiderii usilor
vehiculului, în timpul mersului sau atunci când vehiculul este oprit ori sta ionează, de
către pasagerii acestuia, fără asigurarea că nu se pune în pericol siguran a deplasării
celorlal i participan i la trafic.

Art. 27. - Asigurătorul nu acordă despăgubiri pentru:
1. cazurile în care proprietarul, utilizatorul sau conducătorul vehiculului vinovat
nu are răspundere civilă, dacă accidentul a fost produs:
a) într-un caz de for ă majoră;
b) din culpa exclusivă a persoanei prejudiciate;
c) din culpa exclusivă a unei ter e persoane, cu excep ia situa iilor prevăzute la
art. 26 alin. (2) pct. 5;
2. prejudiciile suferite de conducătorul vehiculului răspunzător de producerea
accidentului;
3. următoarele situa ii:
a) prejudiciile au fost produse bunurilor apar inând persoanelor fizice sau
persoanelor juridice, dacă au fost provocate de un vehicul asigurat RCA, aflat în
proprietatea sau utilizat de aceeasi persoană fizică sau juridică si care este condus de
un prepus al aceleiasi persoane juridice ori de o altă persoană pentru care răspunde
persoana fizică sau persoana juridică;
b) bunul avariat si vehiculul asigurat fac parte din patrimoniul comun al so ilor;
c) bunul avariat este utilizat de proprietarul vehiculului asigurat, care a produs
dauna;
4. prejudiciile cauzate în situa iile în care nu se face dovada valabilită ii la data
accidentului a asigurării obligatorii RCA sau asigurătorul RCA nu are răspundere;
5. partea din prejudiciu care depăseste limitele de despăgubire stabilite prin
poli a de asigurare RCA, produs în unul si acelasi accident, indiferent de numărul
persoanelor prejudiciate si de numărul persoanelor răspunzătoare de producerea
prejudiciului;
6. amenzile de orice fel si cheltuielile penale la care ar fi obligat proprietarul,
utilizatorul sau conducătorul vehiculului asigurat, răspunzător de producerea
prejudiciului;
7. cheltuielile făcute în procesul penal de proprietarul, utilizatorul sau
conducătorul vehiculului asigurat, răspunzător de producerea prejudiciului, chiar dacă în
cadrul procesului penal s-a solu ionat si latura civilă;
8. sumele pe care conducătorul vehiculului răspunzător de producerea
prejudiciului este obligat să le plătească proprietarului sau utilizatorului care i-a
încredin at vehiculul asigurat, pentru avarierea ori distrugerea acestui vehicul;
9. prejudiciile produse bunurilor transportate, dacă între proprietarul sau
utilizatorul vehiculului care a produs accidentul ori conducătorul auto răspunzător si
persoanele prejudiciate a existat un raport contractual la data producerii accidentului;
10. prejudiciile produse persoanelor sau bunurilor aflate în vehiculul cu care s-a
produs accidentul, dacă asigurătorul poate dovedi că persoanele prejudiciate stiau că
vehiculul respectiv era furat;
11. prejudiciile produse de dispozitivele sau de instala iile montate pe vehicule,
atunci când acestea sunt utilizate ca utilaje ori instala ii de lucru;
12. prejudiciile produse prin accidente survenite în timpul opera iunilor de
încărcare si de descărcare, acestea constituind riscuri ale activită ii profesionale;
13. prejudiciile produse ca urmare a transportului de produse periculoase:
radioactive, ionizante, inflamabile, explozive, corozive, combustibile, care au determinat
sau au agravat producerea prejudiciului;
14. prejudiciile cauzate prin utilizarea unui vehicul în timpul unui atac terorist
sau război, dacă evenimentul are directă legătură cu respectivul atac sau război;
15. preten iile ca urmare a diminuării valorii bunurilor după repara ie.
Art. 28. - (1) În situa ia în care persoana prejudiciată a contribuit din culpă la
producerea accidentului sau la mărirea prejudiciului, cel chemat să răspundă va fi 
răspunzător numai pentru partea din prejudiciu care îi este imputabilă - culpa comună.
În astfel de situa ii întinderea răspunderii fiecărei persoane va fi cea constatată prin
orice mijloc de probă.
(2) În situa ia în care nu se poate stabili întinderea răspunderii fiecărei
persoane, aceasta se va stabili în cote egale, în raport cu numărul păr ilor implicate în
accident, fiecare parte având dreptul la despăgubire în propor ia în care nu s-a făcut
răspunzătoare de producerea accidentului.

3. Informatii utile RCA

Ce este asigurarea RCA?
Asigurarea RCA este o asigurare prin care terții prejudiciați în urma unui accident auto, produs din vina conducătorului auto asigurat, primesc despăgubiri pentru daunele materiale și/sau decesul ori vătămările corporale suferite în acel accident. 
De ce este obligatorie?
Toate persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării/înregistrării în România au obligația de a încheia asigurarea RCA și de a aplica pe parbrizul vehiculului într-un loc vizibil din exterior vigneta primită odată cu polița de asigurare.
Scopul acestei asigurări este ca cel păgubit să primească despăgubiri pentru daunele suferite, indiferent de situația materială a celui care a produs paguba.
În acest fel, asigurarea RCA este atât în interesul terțului păgubit, cât și în interesul celui care a produs paguba.Trebuie remarcat faptul că s-ar putea întâmpla ca, doar dintr-o mică neatenție, un conducător auto să producă celui pe care l-a accidentat pagube evaluate la o sumă considerabilă, sumă care i-ar afecta resursele financiare de care dispune sau chiar le-ar depăși. Având în vedere acest aspect, cel care circulă fără a avea o asigurare de răspundere civilă auto valabilă își asumă un risc enorm. 
Încheierea asigurării
Puteți încheia contractul de asigurare RCA cu oricare din societățile de asigurare autorizate în acest sens. La încheierea contractului – pe o perioadă de 6 sau 12 luni în funcție de opțiunea dvs. – vi se eliberează poliţa de asigurare obligatorie de răspundere civilă a vehiculelor, împreună cu vigneta şi documentul internaţional de asigurare.
Începând cu 1 ianuarie 2010, polițele de asigurare RCA sunt emise în sistem electronic.
Vigneta RCA
Vignetele valabile începând din 2011 sunt nu doar înseriate, ci și numerotate pentru a se asigura un plus de siguranță în ceea ce privește veridicitatea poliței de asigurare RCA cumpărate.
Asigurați-vă că, odată cu polița, v-a fost înmânată și vigneta RCA. Verificați ca vigneta să fie înseriată și numerotată, iar numărul de pe aceasta să fie menționat și pe polița de asigurare (poliță care este înseriată şi are, de asemenea, un număr). 
CSA subliniază faptul că asigurătorii care au fost autorizaţi să practice asigurarea obligatorie RCA îşi asumă răspunderea pentru toate poliţele RCA, cât şi pentru toate vignetele eliberate, şi pentru toate erorile sau omisiunile apărute la emiterea  poliţelor de asigurare RCA fie direct, fie prin intermediarii în asigurări.
Unde este valabilă asigurarea RCA
Asigurarea obligatorie RCA este valabilă cel puţin pe:
  • teritoriul României;
  • teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene şi cele aparţinând Spaţiului Economic European;
  • teritoriul statelor care leagă direct două ţări membre ale Uniunii Europene în care nu există birou naţional.
Asigurătorii pot extinde valabilitatea teritorială a poliţei. Ţările în care asigurarea este valabilă sunt precizate în poliţă. 
Despăgubiri acordate în temeiul asigurării RCA
În conformitate cu legislația în viigoare, asigurătorul RCA are obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat, potrivit pretenţiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice mijloc de probă.
Fără a se depăşi limitele de despăgubire prevăzute în contractul de asigurare RCA, în condiţiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a poliţei de asigurare RCA, se acordă despăgubiri, în formă bănească, pentru:
  • vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial;
  • pagube materiale;
  • pagube consecinţă a lipsei de folosinţă a vehiculului avariat;
  • cheltuieli de judecată efectuate de către persoana prejudiciată.
Riscurile acoperite prin asigurarea obligatorie RCA, dar și excluderile sunt descrise în normele în vigoare privind această asigurare.
Limite de despăgubire
Despăgubirile plătite de o societate de asigurare, în baza asigurării RCA încheiată pentru vehiculul care a produs accidentul, nu vor depăși valoarea prejudiciilor cauzate și nici limitele de răspundere la care s-a angajat asigurătorul.
Asigurătorii RCA au obligaţia de a stabili limite de răspundere (de despăgubire), care nu pot fi mai mici decât limitele de despăgubire prevăzute de normele în vigoare privind asigurarea RCA emise de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor. 
Plata primelor de asigurare
Tarifele de prime aferente asigurării obligatorii RCA diferă de la societate la societate și, în mod obligatoriu, sunt publicate pe site-urile proprii ale acestora. Societățile de asigurare își stabilesc propriile tarife de primă RCA și le notifică Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, fără ca acestea să fie însă supuse aprobării CSA.
La tarifele afișate, asigurătorii pot aplica diferiți coeficienți proprii de corecție (de reducere sau de majorare a primei), în funcție de diverse criterii pe care asiguratul le-ar putea îndeplini. După aplicarea acestor corecții proprii, dacă este cazul, asigurătorii au obligația să aplice sistemul bonus-malus pentru a determina prima de asigurare pe care asiguratul trebuie să o plătească.
Sistemul bonus-malus este reglementat prin normele emise de către CSA și înseamnă că prima de asigurare pe care asiguratul/utilizatorul persoană fizică o va plăti depinde de istoricul său de daunalitate realizat într-o perioadă de referință. Astfel, dacă asiguratul se încadrează în una dintre clasele de bonus, prima de asigurare va fi redusă, iar dacă se încadrează în una dintre clasele de malus, prima de asigurare va fi majorată.  
Ce trebuie făcut după producerea daunei?
Dacă ați fost păgubit în urma unui accident produs de un vehicul, trebuie să vă adresați asigurătorului celui care este vinovat de producerea daunei, cu procesul-verbal de constatare de la poliție sau, după caz, cu exemplarul formularului ”Constatare amiabilă”. În secțiunea Asigurări auto/Constatarea amiabilă de accident aflați în ce condiții poate fi utilizat acest formular, care sunt avantajele utilizării acestuia și care sunt pașii de urmat.
Pentru deschiderea dosarului de daună vă puteți adresa oricărei unități teritoriale a asigurătorului respectiv, indiferent de unitatea care a emis polița.
Rețineți:
Partea pagubită are dreptul de a solicita despăgubiri pentru prejudiciile produse vehiculului și înainte de efectuarea reparației acestuia.
Asiguratorul RCA are obligația de a stabili cuantumul despăgubirii la valoarea prețurilor practicate de către unitățile de specialitate sau prevăzute în cataloagele de specialitate astfel încât despăgubirea primită să-i permită pagubitului efectuarea reparațiilor.
Reamintim totodată faptul că, în orice situație, păgubiții au posibilitatea de a efectua reparația la orice unitate reparatoare doresc, indiferent dacă aceasta se află sau nu pe lista service-urilor cu care societatea de asigurare are încheiate convenții de colaborare. 
Asiguratorul RCA are obligația de a efectua plata dosarelor de daună, în maxim 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii și cuantificării daunei.
Dacă asigurătorul RCA are suspiciuni întemeiate cu privire la modul de producere a accidentului, are obligația de a comunica în scris asiguratului și păgubitului, în termen de 10 zile de la data avizării daunei, intenția de a desfășura investigații. Aceste investigații nu pot dura mai mult de 3 luni de la data avizării daunei.
Asigurătorii RCA au dreptul să efectueze propriile investigații indiferent dacă accidentul a fost protocolat prin Proces verbal al Poliției sau prin formularul Constatare amiabilă de accident.
În vederea soluționării dosarului de daună, stabilirii dreptului la despăgubire și a cuantumului acesteia, societățile de asigurare iau în considerare toate documentele existente la dosar, putând utiliza și alte mijloace de probă, inclusiv expertizele tehnice cu privire la accident realizate de experți tehnici autorizați.
În situația în care sunteți nemulțumit de modul de soluționare a dosarului dvs. de daună aveți la dispoziție următoarele modalități de acțiune:
  • Conform legislației emise de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, societățile de asigurare au obligația să aibă stabilite proceduri de soluționare a reclamațiilor, astfel încât  vă puteți adresa cu reclamație direct la societatea de asigurare în cauză.
  • Vă puteți adresa cu reclamație la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor care va analiza și soluționa reclamația dvs. conform prevederilor legale în vigoare.
(Detalii despre procedurile de formulare a reclamațiilor sunt disponibile în secțiunea Protecția consumatorilor / Reclamații).
  • De asemenea, orice persoană care se consideră vătămată în drepturile sale, potrivit legislației din România, se poate adresa instanței de judecată pentru repararea prejudiciului.
În situația în care ați fost păgubit în urma unui accident produs de un vehicul asigurat dar înmatriculat în străinătate, vă puteți adresa Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România pentru asistență.
În situația în care cel vinovat de producerea daunei nu este identificat sau nu deține o asigurare obligatorie RCA valabilă la data producerii accidentului, vă recomandăm să vă adresați Fondului de Protecție a Victimelor Străzii.  
Neasigurat…
Dacă nu încheiați asigurarea obligatorie RCA sau nu o mențineți în valabilitate în mod continuu, prin plata primelor de asigurare, săvârșiți o contravenție.
Contravenția se constată de către personalul Poliției și se sancționează cu: amendă de la 1000 RON la 2000 RON, reținerea certificatului de înmatriculare și plăcuțelor de înmatriculare/inregistrare, până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării.
Calitatea de neasigurat RCA poate fi constatată și prin compararea de către DRPCIV - Ministerul Administraţiei şi Internelor a parcului de vehicule înmatriculate cu baza de date la nivel național privind asigurările RCA valabile (CEDAM). Informațiile din această bază națională de date sunt transmise exclusiv de către societățile de asigurare care încheie asigurările obligatorii RCA. Dacă aveți o asigurare RCA valabilă și cu toate acestea nu vă regăsiți în această bază de date, solicitați societății de asigurare care v-a emis polița să transmită în CEDAM informațiile privind asigurarea dumneavoastră. 
SURSE SUPLIMENTARE DE INFORMARE
Pentru a cunoaşte cât mai bine ce implică statutul de asigurat RCA, drepturile și obligațiile pe care le aveţi, legislația în vigoare și alte informații utile privind această formă de asigurare, vă punem la dispoziție următoarele surse suplimentare de informare:


4. CASCO

Imprimare
CASCO este o asigurare facultativă în baza căreia societatea de asigurare achită despăgubiri pentru avariile accidentale (parțiale sau totale) și/sau furtul (parțial sau total) suferite de vehiculul asigurat și înscris în polița de asigurare.
AtențieAsigurarea CASCO nu trebuie confundată cu asigurarea de răspundere civilă RCA. În timp ce CASCO vă oferă acoperire pentru daunele la propriul dvs. vehicul, asigurarea dvs. RCA acoperă daunele materiale și/sau vătămările corporale suferite de alte persoane în urma unui accident rutier produs din vina dvs.
Această asigurare este facultativă, ceea ce înseamnă că decizia de încheiere a unui contract de asigurare CASCO este la latitudinea proprietarului de vehicul, nefiind obligatorie prin lege. Deși, potrivit  legislației care reglementează operațiunile de leasing, finanțatorul are obligația asigurării vehiculelor comercializate în leasing,  această obligație/prevedere nu schimbă natura contractului de asigurare CASCO, acesta rămânând un contract de asigurare facultativ. Potrivit OG nr.51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, cu modificările și completările ulterioare, societățile de leasing au obligația asigurării vehiculelor. Prima de asigurare o achită utilizatorul, dar asiguratul este societatea de leasing.
Atenție: În cazul unei asigurări CASCO, drepturile și obligațiile dvs. ca asigurat, dar și cele ale societății de asigurare sunt cele stabilite în contractul de asigurare pe care l-ați încheiat.
Condițiile de asigurare CASCO pot diferi de la o societate de asigurare la alta, atât în ceea ce privește riscurile asigurate, riscurile excluse, valoarea franșizei (dacă este cazul) și alte elemente specifice, cât și în ceea ce privește primele de asigurare și condițiile de plată a acestora. În consecință, pentru ca o comparație între valorile primelor de asigurare practicate de societăți să fie relevantă este necesar ca și serviciile oferite să fie comparabile.
În toate cazurile, societatea de asigurare are obligația să vă plătească contravaloarea daunei conform condițiilor contractuale, mai puțin franșiza aplicabilă (dacă este cazul) și (posibil) ratele ce au mai rămas de plată la poliță. Franșiza este acea parte din valoarea daunei pe care o suportă proprietarul vehiculului și poate fi stabilită de către societatea de asigurare ca valoare fixă ori ca procent din suma asigurată sau din valoarea daunei.
Este foarte important astfel ca, înainte de încheierea unui contract de asigurare, să analizați ofertele disponibile pe piață. De asemenea, trebuie să știți faptul că, înainte de încheierea oricărui contract de asigurare, aveți dreptul să primiți un set minim de informații referitoare la societate și la contractul de asigurare propus (a se vedea secțiunea Protecția consumatorilor/Dreptul la informare).
Vă recomandăm să acordați atenție parcurgerii și înțelegerii clauzelor contractuale, îndeosebi a celor referitoare la riscurile acoperite în asigurare, excluderi, valoarea franșizei, proceduri de avizare și lichidare a daunei (cum trebuie procedat în cazul producerii riscurilor asigurate, care sunt unitățile reparatoare la care vă puteți adresa etc). Pentru încheierea unui contract de asigurare, aveți posibilitatea să vă adresați și unui broker de asigurare (lista brokerilor autorizați poate fi consultată în Registrul asigurătorilor și brokerilor), care va căuta pentru dvs. ofertele de asigurare disponibile pe piață și vă va prezenta produsul pe care îl consideră cel mai potrivit pentru dvs.
Societăți de asigurare autorizate de CSA să practice clasa de asigurări generale B3 - Asigurări de mijloace de transport terestru, altele decât cele feroviare (clasă în care se încadrează asigurările de tip CASCO)
 Nr.crt.
Denumire
1
ABC ASIGURARI-REASIGURARI S.A.
2
ALLIANZ - TIRIAC ASIGURARI S.A. 
3
GENERALI ROMANIA ASIGURARE REASIGURARE S.A. (denumire anterioară ASIGURARE REASIGURARE ARDAF S.A.) 
4
ASIGURARE REASIGURARE ASIMED S.A. 
5
ASIGURAREA ROMANEASCA - ASIROM VIENNA INSURANCE GROUP S.A. 
6
ASITO KAPITAL S.A. 
7
ATE INSURANCE ROMANIA S.A.  
8
BCR ASIGURARI VIENNA INSURANCE GROUP S.A. 
9
CARPATICA ASIG S.A.  
10
CERTASIG - SOCIETATE DE ASIGURARE SI REASIGURARE S.A. 
11
CREDIT EUROPE ASIGURARI - REASIGURARI S.A. 
12
EUROINS ROMANIA ASIGURARE REASIGURARE S.A.  
13
FATA ASIGURARI S.A.  
14
FORTE ASIGURARI REASIGURARI S.A. 
15
GARANTA  ASIGURARI S.A. 
16
GENERALI ASIGURARI S.A. - RADIATĂ
17
GROUPAMA ASIGURARI S.A.  
18
OMNIASIG VIENNA INSURANCE GROUP S.A. 
19
PLATINUM ASIGURARI REASIGURARI S.A.  
20
SOCIETATEA COMERCIALA DE ASIGURARE-REASIGURARE ASTRA S.A. 
21
SOCIETATEA DE ASIGURARE SI REASIGURARE CITY INSURANCE S.A. 
22
UNIQA ASIGURARI S.A. 
Conform principiilor europene privind libera circulație a serviciilor și dreptul de stabilire, pe piața românească mai pot desfășura activitate și societățile de asigurare autorizate în alte state membre ale Uniunii Europene. În secțiunea Verificați societatea/Asigurători și intermediari SEE puteți vizualiza aceste societăți și clasele de asigurare pe care le practică.



5. Constatarea amiabilă de accident

Imprimare
Începând din 1 iulie 2009, conducătorii auto implicați într-un accident rutier pot utiliza formularul de Constatare amiabilă de acccident în relația cu societățile din domeniul asigurărilor, fără a mai fi necesară întocmirea de documente de constatare de către poliție.
Atenție: Puteți folosi acest formular doar în situația în care accidentul rutier s-a întâmplat pe teritoriul României, între două vehicule, iar în urma acestuia au rezultat numai pagube materiale (!!! deci nu și vătămări corporale/decese)
Prin utilizarea constatării amiabile se simplifică circuitul administrativ specific obţinerii despăgubirii în temeiul unei asigurări (Casco și/sau RCA), întrucât societatea de asigurare avizată în baza acestuia este obligată:
  • să îndeplinească formalităţile de deschidere a dosarului de daună
  • să efectueze constatarea pagubelor
  • să elibereze documentul de introducere în reparaţie a vehiculului.
În acest fel, persoana îndreptățită să primească despăgubiri pentru daunele materiale produse în urma accidentului se adresează direct societății de asigurare, economisind astfel timpul pe care l-ar fi alocat pentru drumul la poliție, de unde ar fi trebuit să obțină procesul verbal, dar și autorizația de reparație a vehiculului.
Utilizarea acestui formular nu este o obligație, ci este o alternativă la procedura care prevede deplasarea la unitatea teritorială de poliție pentru încheierea unui proces verbal. Această procedură de constatare amiabilă se aplică cu succes de foarte mult timp în majoritatea statelor europene.
Prin urmare, cei doi conducători auto implicați într-un accident au dreptul să aleagă: fie folosesc formularul de constatare amiabilă, fie se adresează poliției. În cazul în care şoferii implicaţi în accidentul rutier nu ajung la o înţelegere, se pot adresa poliţiei, ca şi până acum.
Legislație în vigoare privind constatarea amiabilă de accident
  • Legea nr.136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, cu modificările și completările ulterioare;
  • OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare (art. 79);
  • Ordinul CSA nr.21/2008 pentru punerea în aplicare a Normelor privind utilizarea formularului Constatare amiabilă de accident (publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 876 din 24/12/2008).
În ce constă procedura de constatare amiabilă de accident?
Formularul Constatare amiabilă de accident poate fi utilizat indiferent de locul producerii accidentului: pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulației publice, în incinte și în orice alte locuri.
El poate fi utilizat în relația cu societățile de asigurare numai dacă este completat și semnat de către ambii conducători de vehicule implicați în accident. În situația în care unul dintre vehicule este staționat/parcat, formularul poate fi completat și de către proprietarul/utilizatorul acestuia.
Completarea şi semnarea formularului nu reprezintă o recunoaștere a responsabilității în producerea evenimentului, ci un cumul de elemente și fapte care vor ajuta în soluționarea dosarelor de daună. Partea de responsabilitate ce revine fiecărui conducător auto va fi stabilită de către asigurători, în funcție de informațiile completate în formular de către ambii conducători auto, precum și în baza oricăror alte mijloace de probă existente la dosar.
Atenție: Conducătorii celor două vehicule implicate în accident completează împreună un singur formular de constatare amiabilă de accident. Formularul are două pagini autocopiative, câte una pentru fiecare dintre cei doi conducători (ambele pagini au aceeaşi valoare juridică).
După completarea corectă a tuturor datelor solicitate în formular (circumstanțele producerii evenimentului, datele personale de identificare, datele vehiculelor implicate etc) şi semnarea acestuia, proprietarul vehiculului care se consideră îndreptățit să solicite despăgubiri în baza asigurării RCA se adresează societății de asigurare care a eliberat asigurarea RCA pentru celălalt vehicul implicat în accident. Dacă vehiculul care a produs accidentul este asigurat CASCO, proprietarul acestuia poate utiliza același formular de Constatare amiabilă de accident în relația cu asigurătorul său de CASCO.
În toate cazurile, proprietarii ambelor vehicule implicate în accident trebuie să își înștiințeze și proprii asigurători de RCA cu privire la accidentul produs.
Dosarele de daună RCA deschise în baza formularului se soluţionează conform legislației în vigoare. Indiferent de modul de protocolare a accidentului (fie prin proces verbal al poliției, fie prin formularul de constatare amiabilă), societatea de asigurare are dreptul să facă propriile investigații cu privire la accident, dacă suspectează că ar fi ceva în neregulă.
De unde se ridică formularul de constatare amiabilă de accident?
Formularul Constatarea amiabilă de accident este tipărit și distribuit de societăţile de asigurare autorizate să încheie asigurări pentru vehicule, conform modelului prevăzut în anexele la normele puse în aplicare prin Ordinului CSA nr.21/2008.


Tania Andrei 

Broker Coordonator
Destine Broker Asigurari, Pensii si Credite

Tel:    0314222007
Mob:    0726124878